Łagiewniki, godzina 7:30. Pan Michał spieszy się na tramwaj, aby zdążyć na uczelnię. Musi jeszcze pokonać przejazd kolejowy w Łagiewnikach, aby znaleźć się na pobliskim przystanku tramwajowym. Tuż przed przekroczeniem torów kolejowych zamykają się szlabany, a z pobliskiego głośnika słychać komunikat o nadjeżdżających pociągach w kierunku Zakopanego, Oświęcimia oraz Krakowa Głównego. Pan Michał jeszcze nie wie, że przez to spóźni się na uczelnię.
Przecież wyszedłem prawie 15 minut przed przyjazdem tramwaju! – myśli sobie. Podobne historie dotyczą pozostałych mieszkańców dzielnicy Łagiewniki w Krakowie.
Zanim przeczytasz dalszą część tekstu, upewnij się, że na pewno wiesz, jak reagować, gdy tylko ukradną ci rower. Tekst na ten temat znajdziesz w tym miejscu. Dodatkowo zachęcam do przeanalizowania mapy skradzionych rowerów w Krakowie, która jest na bieżąco aktualizowana.
Mieszkańcy Łagiewników czekają zniecierpliwieni, aż przejedzie pociąg
Raz to kwestia trzech minut, raz pięciu minut, niekiedy trzeba czekać aż dziesięć minut na przejazd pociągu. Przez stację Kraków Łagiewniki regularnie przejeżdżają pociągi. Według danych z Wikipedii przez dworzec w tym miejscu przewija się około 150 pasażerów na dobę. To duża liczba jak na małą stację położoną poza centrum Krakowa. Ze stacji można pojechać w kierunku Zakopanego, Bielska-Białej, Oświęcimia, Rabki, Miechowa czy Krakowa Głównego. Oprócz pociągów pasażerskich przez Łagiewniki przejeżdżają również pociągi towarowe. Trzy minuty przed przyjazdem pociągu na stację zamykają się szlabany. Przed nimi ustawia się kolejka aut oraz pieszych. Zdarza się, że kolejka samochodów jest tak długa, że częściowo blokuje przejazd przez ulicę Zakopiańską, gdzie ruch zwykle jest ogromny.

Czy miasto znajdzie rozwiązanie problemów mieszkańców Łagiewników?
Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg na opracowanie projektu przejścia w okolicach Łagiewników. Jedno z możliwych rozwiązań obejmuje budowę tunelu z trzema wejściami: od ulicy Suchej, przy peronie Kraków Łagiewniki oraz przy przystanku Łagiewniki-ZUS.
Termin składania ofert mija 15 kwietnia 2024 roku. Póki co nie otrzymaliśmy żadnych aktualizacji w sprawie tej inwestycji, więc wysoce prawdopodobne jest, że nie znalazł się jeszcze żaden wykonawca. Na razie pozostaje cierpliwe czekanie na przejeżdżające pociągi z nadzieją, że obietnice miasta zostaną spełnione.
Warto również nadmienić, że mieszkańcy Łagiewników od wielu lat naciskają na budowę przejścia w tym miejscu, które umożliwiłoby bezpieczne i co najważniejsze szybkie przemieszczenia się na drugą stronę ulicy Zakopiańskiej.

Źródło: Kraków: ZIM zleca koncepcję przejścia podziemnego pod Zakopiańską i torami
Jak dojechać rowerem na ulicę Suchą w Łagiewnikach?
Rowerzyści podróżujący przez Łagiewniki spotykają się z ogromnym dylematem – jak dojechać z ulicy Zakopiańskiej na ulicę Suchą? Możliwe są dwa warianty:
- dojazd przez centrum Łagiewnik, przez ulicę Kołodziejską, która jest dosyć stroma i charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu samochodowego – łącznie 4 minuty, w towarzystwie aut,
- dojazd przez peron (i jednocześnie chodnik?) stacji Kraków Łagiewniki – łącznie dwie minuty, całkowicie bezpiecznie.
Rowerzyści, a także kurierzy rowerowi wybierają tę drugą opcję. Pojawia się jednak problem. Na końcu peronu, przy wjeździe na ulicę Suchą, zwykle czekają funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei, którzy w najlepszym wypadku zalecą rowerzyście zejście z roweru, a w najgorszym – ukarzą mandatem w wysokości 500 zł.
Infrastruktura rowerowa w Łagiewnikach i Borku Fałęckim
Infrastruktura w dzielnicy IX Łagiewniki-Borek Fałęcki jest stosunkowo dobrze rozwinięta. Warto zwrócić uwagę na:
– tunel pieszo-rowerowy pod Zakopianką, który biegnie wzdłuż Wilgii
– drogę rowerową wzdłuż ulicy Wadowickiej, która łączy Łagiewniki z Podgórzem i Matecznym
– drogę rowerową nad Trasą Łagiewnicką – wokół której powstała bezpieczna strefa do zabawy i rekreacji dla dzieci
Miasto dostrzega wyzwania, z jakimi zmagają się mieszkańcy Łagiewników i Borku Fałęckiego. Wynikiem inwestycji miejskich jest budowa drogi rowerowej, która łączy Ruczaj i Osiedle Kurdwanów.

Jedyne, do czego można się przyczepić, to nagłe zakończenie drogi rowerowej przy ulicy Zakopiańskiej, w pobliżu ulicy Józefa Marcika. To znacząco utrudnia przejazdy rowerzystów w kierunku centrum handlowego „Zakopianka”. Dobrym rozwiązaniem byłoby wydzielenie pasa dla rowerów, co z pewnością ułatwiłoby funkcjonowanie wielu restauracji w centrum handlowym „Zakopianka”, które korzystają z usług kurierów rowerowych.