Wraz z sezonem letnim na bezkresnych ścieżkach rowerowych często można spotkać rowerzystów, pokonujących długie, malownicze trasy. Przeciętny amatorski rowerzysta może przejechać dziennie około 40-50 km, co dla wielu oznacza, że resztę podróży będą musieli pokonać innym środkiem transportu. W takich sytuacjach swoje usługi oferują koleje, które kursują w niedalekiej odległości od popularnych ścieżek rowerowych, jak na przykład trasa Velo Soła (trasa nr 611). Koleje działające na terenie województwa śląskiego, czyli Koleje Śląskie wydają się być idealnym rozwiązaniem dla przewozu rowerzystów i ich sprzętu. Czy jednak rzeczywiście spełniają one oczekiwania? O tym w dzisiejszym artykule. Wypowiem się jako rowerzysta, a przede wszystkim jako wieloletni pasażer kolei.
Rosnące ceny biletu na przewóz roweru
Od 2024 roku cena biletu za przewóz roweru wzrosła z 5 zł do 8,40 zł. To znacząca podwyżka, która sprawia, że bilet na przewóz roweru między stacjami Bielsko-Biała Główna – Bielsko-Biała Lipnik kosztuje tyle samo, co na trasie Katowice – Wisła Głębce. Dla porównania, cena podobnej usługi w Kolejach Małopolskich wynosi 4 zł, a w PolRegio jest podobna do tej w Kolejach Śląskich.
Wstajesz rano i…
Świeci słońce. Przychodzi Ci do głowy pomysł na rowerową wycieczkę. Sprawdzasz przeglądarkę i znajdujesz trasę rowerową Wisła-Skoczów, część Wiślanej Trasy Rowerowej. Wymarzona trasa! Czy można tam dotrzeć koleją? Oczywiście! Wydaje się to idealne – miejscowość uzdrowiskowa, szum rzeki i lekki wietrzyk muskający plecy. Brzmi jak utopia? Włączasz aplikację do rezerwowania biletów kolejowych, wprowadzasz podróż na odcinku Katowice-Skoczów. I nagle pojawia się komunikat: „Wyczerpano pulę biletów na przewóz rowerów”. Twoje plany legły w gruzach.
Sam przeżyłem podobną sytuację. Próbowałem zarezerwować bilet na przewóz roweru na następny dzień na trasie Bielsko-Biała Główna – Pietrzykowice Żywieckie. Niestety, wyświetlił się napis “Pula biletów niedostępna”. Dlaczego Koleje Śląskie nie mogą udostępnić więcej wagonów z możliwością przewozu rowerów, szczególnie w sezonie letnim? To pozostaje tajemnicą i jednocześnie marzeniem wielu rowerzystów, od turystów po rodziny z dziećmi.
Ile rowerów można przewieźć pociągiem?
Oto tabela przedstawiająca liczbę miejsc na rowery w różnych pojazdach Kolei Śląskich:
Pojazd | Liczba | Liczba miejsc na rowery |
EN75 | 4 | 5 |
34WEa | 4 | 4 |
21WEa | 5 | 4 |
22WEd | 12 | 4 |
27WEb | 6 | 14 |
EN57AKŚ | 7 | 8 |
EN57KM | 2 | 5 |
EN57AL | 1 | 5 (niektóre: 40) |
EN71AKŚ | 1 | 6 (niektóre: 36) |
14WE | 2 | 7 |
35WE | 1 | 6 |
36WEa | 3 | 4 |
Dane: Wikipedia oraz strona Kolei Śląskich
Pan tu nie stał!
Scenariusz optymistyczny. Udało Ci się zarezerwować bilet na rower w Kolejach Śląskich. Wsiadasz do pociągu i umieszczasz swój rower w specjalnym przedziale oznaczonym symbolem roweru. Ulga? Nie do końca. W pociągu dostępne są specjalne wieszaki do przewożenia rowerów w pozycji pionowej. Niestety, taki sposób transportu często blokuje przejście dla innych pasażerów. Przeciskanie się między oknem a kierownicą może powodować dyskomfort współpasażerów, a także ryzyko uszkodzenia wrażliwego sprzętu zamontowanego na kierownicy roweru. Czy takie rozwiązanie jest warte ryzyka? Alternatywy mogą być lepsze, jak pokazuje poniższe zdjęcie:
W przeszłości rowerzyści mieli do dyspozycji cały przedział na trasie Bielsko-Biała – Ełk. To było idealne rozwiązanie, prawda?
Podsumowanie
Koleje Śląskie mają monopol na wielu liniach w województwie śląskim, co zmusza rowerzystów do akceptowania niewygodnych warunków przewozu. Czy kiedykolwiek nadejdzie dzień, w którym przewóz roweru koleją będzie prosty i bezproblemowy? Czy hasła takie jak „Koleje Śląskie przyjazne rowerzystom” staną się rzeczywistością, a nie tylko pustym sloganem?
Uwaga: Jeśli chcą się Państwo zapoznać z regulaminem przewozu rowerów w Kolejach Śląskich, zapraszam na stronę internetową przewoźnika.