Budowę infrastruktury dla rowerzystów należy rozpatrywać jako długoterminową inwestycję. Jednak czy polskie samorządy faktycznie inwestują w rowerzystów?
Przeanalizowałem budżety kilku samorządów – zarówno tych większych (Kraków, Warszawa, Wrocław), jak i mniejszych (Bielsko-Biała, Pszczyna).
Oto wnioski i spostrzeżenia:
🔸 Bielsko-Biała – jest to moje rodzime miasto, stąd pochodzę i mieszkam, więc najczęściej po nim jeżdżę. Sytuacja rowerzystów jest dramatyczna. Wydatki na budowę i modernizację ścieżek rowerowych w 2024 roku mają wynieść 14 tysięcy złotych (0,00083% ogólnych wydatków), a za tą kwotę można wybudować 140 metrów kwadratowych najtańszej (asfaltowej) ścieżki rowerowej. Sytuację opiszę w innej stosownej publikacji.
🔸Pszczyna – tu wydatki na infrastrukturę rowerzystów w 2024 roku mają wnieść 0,03% ogólnych wydatków. Dosyć dużo w porównaniu do Bielska-Białej. Widać efekty w postaci rozbudowanego systemu ścieżek rowerowych oraz sieci miejskiej wypożyczalni rowerów.
🔸Kraków – tu studiuję, więc mogę się wypowiedzieć jako mieszkaniec i rowerzysta. Wydatki inwestycyjne na rowerzystów mają wynosić 0,72%. System ścieżek jest rozbudowany, a jazda rowerem po centrum jest niekiedy szybsza niż jazda samochodem.
🔸Wrocław – trochę mniej niż w Krakowie, bo 0,32%.
🔸Warszawa – dla porównania wziąłem pod uwagę najludniejsze miasto Polski. Wydatki inwestycyjne na rowerzystów to około 0,6%.
* Pod uwagę wziąłem jedynie wydatki inwestycyjne związane z rowerzystami (wliczyłem budowę ścieżek rowerowych, konserwację, budowę ciągów pieszo-rowerowych, budowę stacji naprawczych oraz oświetlenia).
Na co wpływają inwestycje w infrastrukturę rowerzystów?
✅Infrastruktura rowerowa zachęca ludzi do aktywności fizycznej, co prowadzi do poprawy zdrowia publicznego. Zmniejsza to obciążenie systemu opieki zdrowotnej, co przekłada się na niższe koszty leczenia chorób związanych z brakiem ruchu, takich jak otyłość, choroby serca czy cukrzyca (patrz badanie przeprowadzone przez University of Glasgow, 2017)
✅Rozwój ścieżek rowerowych wiąże się z dodatkowymi przychodami z turystyki.
✅„Odkorkowane” centra miasta. Mniejsze korki do pracy? Szybszy dojazd? Rowerzyści, którzy korzystają z dedykowanej infrastruktury, przyczyniają się do zmniejszenia zatłoczenia na drogach, co pozytywnie wpływa na przepustowość ruchu i może prowadzić do skrócenia czasu podróży dla wszystkich uczestników ruchu.